Tutkimustoiminta
Martti Ahtisaari Instituutin tutkimustoiminta painottuu kestävän ja vastuullisen liiketoiminnan haasteisiin, erityisesti liiketoiminnan dynamiikkaan, malleihin ja ekosysteemeihin osana globaalien markkinoiden toimintaa.
Professorit ja dosentit
- Petri Ahokangas, professori, uusi digitaalinen liiketoiminta
- Marika Iivari, dosentti, liiketoiminta-analytiikka ja digitaalinen liiketoiminta
- Anne Keränen, dosentti, vastuullinen johtaminen ja sosiaalinen kestävyys liiketoiminnassa
- Timo Koivumäki, apulaisprofessori (tenure track), liiketoiminta-analytiikka, ja dosentti, digitaalinen palveluliiketoiminta
- Teea Palo, dosentti, markkinointi, erityisesti liiketoimintaverkostot ja -mallit
- Minna Pikkarainen, professori (osa-aikainen), connected health
- Veikko Seppänen, professori emeritus, digitaalinen liiketoiminta
Tutkimus- ja kehitysprojektit
Tutkimus- ja kehitystyötä harjoitetaan useissa kotimaisissa ja kansainvälisissä yhteishankkeissa. Hankkeiden kohteena ovat:
- Liiketoimintamallit ja liiketoiminnan kehittyminen
- Digitaalinen liiketoiminta
- Yritysten kasvu, yrittäminen ja koulutus
Futuralis -tutkimusryhmä
Instituutin piirissä toimii Futuralis-tutkimusryhmä, joka keskittyy liiketoiminnan muutoksiin ja dynamiikkaan:
- Liiketoiminnan ekosysteemit, mallit ja arvoperustainen ansaintalogiikka
- Digitaalinen liiketoiminta eri sovelluskohteineen
- Monialainen ja -menetelmällinen tutkimus
Julkaisut
Instituutti julkaisee tutkimustuloksiaan tieteellisissä lehdissä ja teoksissa, mutta myös konferenssipapereina, raportteina ja katsauksina. Luettelo instituutin julkaisuista on saatavilla täältä.
Tutkimusryhmät ja väitöstutkijat
Instituutti osarahoitti toiminta-alueellaan tutkimusryhmiä vuosina 2008-2018, samoin kuin tuki 2012-2020 kauppatieteen tohtoriopintoja ja -tutkimuksia apurahaohjelmalla.