Tulevaisuuden oma talous eksperttien puntarissa Tieteen päivillä

2.10.2017

Kuvassa vasemmalta alkaen Olli Kärkkäinen, Satu Nätti, Marianne Ylilehto, Jukka Perttunen ja Sauli Sohlo.

Oulun Tieteen päivien avaustilaisuudessa perjantaina 29.9.2017 puntaroitiin digiajan talouden kiemuroita kotitalouksien ja meidän jokaisen näkökulmasta. Säästäminen ja kuluttaminen, markkinoinnin ja mainonnan uusimmat tuulet, persoonallisuuspiirteiden vaikutus sijoittamiseen sekä digiajan vähittäiskaupan tulevat trendit olivat huomion keskipisteessä.

Nordean yksityistalouden ekonomisti Olli Kärkkäinen kuvasi alustuksessaan käteisen käytön nopeaa vähenemistä digitalouden edetessä sekä tästä seuraavia vaikutuksia ihmisten omaan talouteen. Kun raha ei enää ole konkreettisessa muodossa, taloustaitojen merkitys kasvaa entistäkin suuremmaksi. Mistä opimme taloudenpidon taidot – tätä kysyttiin myös osallistujilta, joiden mielestä suurin vastuu lankeaa kodille ja koululle.

Asiakkaat eivät enää haluakaan olla asiakkaita, lainasi markkinoinnin professori Satu Nätti kollegaansa, professori Jaakko Asparaa. Tulevaisuudessa ihmiset haluavat uhrata entistä vähemmän aikaa ja vaivaa monien tuotteiden ja palveluiden hankintaan – ne pitäisi saada helposti ja juuri silloin kun tarvitsee. Toisaalta taas hifistely yleistyy, jolloin joihinkin mieluisiin asioihin uhrataan valtavasti aikaa ja vaivaa, olipa kyseessä vaikka kokkaus tai auton tuunaus. Tähän maailmaan tulee markkinoijien ja myyjienkin sopeutua.

Rahoituksen professori Jukka Perttunen kertoi, kuinka heidän ryhmänsä tuoreen tutkimuksen mukaan ihmisen persoonallisuuspiirteet määrittävät hänen käyttäytymistään myös sijoitusmarkkinoilla. Perttunen kannustikin yleisöä tuntemaan itsensä myös sijoituspäätöksiä tehdessään, ja pitämään mielessä että sijoittamisessa ei tunne saisi kovin mennä järjen edelle. Kun lähteenä olleessa tutkimuksessa oli aineistona Pohjois-Suomen vuonna 1966 syntyneiden kohortti, olivat tulokset sitäkin kiinnostavampia yleisölle.

Tohtoriopiskelija Marianne Ylilehto kuvasi vision digiajan vähittäiskaupasta, jossa sujuvasti yhdistellään muun muassa kivijalkakaupan, verkkokaupan ja sosiaalisen median tuomia mahdollisuuksia. Kaiken tavoitteena on juuri tuo Satu Nätin kuvaama helppous ja oikea-aikaisuus. Yleisö äänesti tämänkin asian yhteydessä heille mieluisinta kulutustavaroiden hankintapaikkaa, ja moni meistä yllättyi kuinka suuri suosio mobiilikaupalla on jo nyt!

Sauli Sohlo, tilaisuuden moderaattori